
Daily Dicta: These
Defamation Cases Hit a Little
Too Close to Home.
Usually, the federal constitutional privilege that protects accurate
reports of judicial proceedings (and liberal use of the word “allegedly”) is
enough to ward o� defamation suits, no matter how unhappy the
subject of a story may be. But not always.
By Jenna Greene | April 25, 2019

Writing about litigation can be tricky, especially when the proceedings involve ugly

personal accusations and sealed court �lings. The line between protected content

and defamation is sometimes a bit blurry.



A pair of decisions issued yesterday—one in New York involving a former Big Law

associate versus the New York Post, the other in Florida pitting a former CNN

pundit/Donald Trump sta�er against Gizmodo Media —are both good examples.

There is of course a federal constitutional privilege that protects accurate reports of

judicial proceedings. Usually that (and liberal use of the word “allegedly”) is enough

to ward o� suits against reporters, no matter how unhappy the subject of a story

may be.

But not always.

The New York Post defamation suit was brought by Anthony Zappin, a 2010

Columbia Law School graduate who’d been an associate at Mintz Levin; Quinn

Emanuel Urquhart & Sullivan and Latham & Watkins. He was embroiled in a wildly

contentious divorce and custody �ght with his ex-wife, Claire Comfort, a former Weil,

Gotshal & Manges associate who according to her Linked In pro�le is now a lawyer

at the International Trade Commission.

How bad was it? Zappin was sanctioned $10,000 and subsequently disbarred

(https://www.law.com/newyorklawjournal/2018/03/15/manhattan-lawyer-disbarred-

for-unbridled-conduct-during-divorce-custody-battle/) in New York for what the

court said was his “egregious and outrageous” conduct during the proceedings.

Along the way, he also sued the New York Post for defamation.

It’s strange to me that the Post even covered the divorce—it’s not as if Zappin or his

ex-wife were celebrities. But for whatever reason, reporter Julia Marsh was in court

on November 12, 2015 when a court-appointed psychiatrist testi�ed.

In her story—“‘Hostile’ mega-lawyer accused of abusing pregnant wife

(https://nypost.com/2015/11/13/hostile-mega-lawyer-accused-of-abusing-pregnant-

wife/)” —Marsh wrote that the doctor said Zappin’s ex-wife told him her spouse “got

angry and slapped me. He hit my glasses, he hit my head a couple of times. He

grabbed my hand hard and hit my stomach with the car keys.” 

https://www.law.com/newyorklawjournal/2018/03/15/manhattan-lawyer-disbarred-for-unbridled-conduct-during-divorce-custody-battle/
https://nypost.com/2015/11/13/hostile-mega-lawyer-accused-of-abusing-pregnant-wife/


The district court dismissed Zappin’s defamation complaint. But on appeal, the

Second Circuit dug into his assertion that the law

protecting “fair and true” reports about judicial

proceedings didn’t apply to matrimonial proceedings. And

indeed, a New York state appeals court in Shiles v. News
Syndicate Co. previously held that news stories based on

sealed court records in a divorce case were not protected.

But what about a reporter’s observations about a divorce

case in open court?  

The Second Circuit held

(http://www.ca2.uscourts.gov/decisions/isysquery/e332d799-6d44-48e0-86ae-

aa5cbf61e3ee/4/doc/18-

647_so.pdf#xml=http://www.ca2.uscourts.gov/decisions/isysquery/e332d799-6d44-

48e0-86ae-aa5cbf61e3ee/4/hilite/) that unlike sealed records, this is protected.

“Given that the reporters were permitted to attend the court hearing and the

matrimonial judge did not ban the public from the courtroom, Shiles does not bar

the defendants from asserting a privilege.”

The New York Post story did contain a minor error. Marsh wrote that Zappin was

�red from Quinn Emanuel, when in fact he was �red from Mintz Levin. “This small

error—confusing from which �rm Zappin had been �red—does not substantially

undermine the article’s overall accuracy,” the appeals court held. (I’m pretty sure the

average reader of the New York Post does not know or care about the di�erence

between Mintz Levin and Quinn Emanuel.)

The Post and Marsh were represented by Robert Balin and Eric Feder of Davis

Wright Tremaine. Zappin was pro se.

My colleague Colby Hamilton at The New York Law Journal has more on the case

(https://www.law.com/newyorklawjournal/2019/04/24/second-circuit-sinks-ex-mintz-

levin-lawyers-defamation-appeal/), and also a comment from Zappin, who in an

http://www.ca2.uscourts.gov/decisions/isysquery/e332d799-6d44-48e0-86ae-aa5cbf61e3ee/4/doc/18-647_so.pdf#xml=http://www.ca2.uscourts.gov/decisions/isysquery/e332d799-6d44-48e0-86ae-aa5cbf61e3ee/4/hilite/
https://www.law.com/newyorklawjournal/2019/04/24/second-circuit-sinks-ex-mintz-levin-lawyers-defamation-appeal/


email wrote, “The New York Law Journal, the tax-payer �nanced propaganda arm of

the New York State Uni�ed Court, is writing yet another smear piece about Anthony

Zappin on behalf a fundamentally corrupt state court system and a federal court

covering its tracks.”

When Colby in a follow-up email asked if he was currently employed at a law �rm,

Zappin responded with an obscenity.

The Stripper, the Smoothie and the Abortion Pill

In some ways, Zappin’s suit is similar to one brought by Jason Miller against Gizmodo

Media Group, which publishes Splinter.com, as well as Katherine Krueger, who is the

publication’s managing editor. It also deals with litigation involving a breakup and a

custody �ght, but on a larger stage. And this time, the media may be on the hook.

“This case is a terrifying example of how people can use false accusations of violence

against women to destroy someone’s life,” Miller’s 2018 complaint

(https://images.law.com/contrib/content/uploads/documents/407/1682/Miller-

complaint.pdf) in the Southern District of Florida seeking $100 million in damages

begins.

Miller was the communications director for President Trump’s transition team,

slated to serve as the �rst White House communications director. He withdrew from

consideration after fellow Trump sta�er Arlene “A.J.” Delgado “with whom Miller had

an a�air, prompted press coverage of their relationship and resulting pregnancy,”

Miller’s lawyers Kenneth Turkel and Shane Vogt of Bajo Cuva Cohen Turkel wrote.

In their complaint, they say Delgado “waged ‘lawfare’ against Miller” in a custody

�ght over their son.

Last fall, she �led a (pro se) supplement to a pending motion in family court that

contained an explosive allegation—that Miller, who is married, impregnated a

stripper in Orlando and secretly slipped her an abortion drug in a smoothie,

terminating the pregnancy.

https://images.law.com/contrib/content/uploads/documents/407/1682/Miller-complaint.pdf


Splinter obtained the �ling and published a story about the allegations, which

quickly went viral.

As a result, Miller—who adamantly denies the allegations—says he was labeled a

“’murderer,’ he lost his job on CNN, he is being harassed and threatened online, he

and his family are being shunned in their community, and his personal, professional

and family life have been permanently scarred—all without a shred of proof or

corroborating evidence.”

Miller claimed the �ling was sealed, and thus the article isn’t entitled to protection.

Gizmodo and Splinter, represented by Davis Wright Tremaine (who else?) countered

(https://images.law.com/contrib/content/uploads/documents/407/1682/Miller-

Gizmodo-reply.pdf)that “this allegation is false; no order exists sealing Delgado’s

�ling at issue; nor does Miller’s complaint identify one… Put simply, absent a sealing

order, the article was nothing more than a straightforward report on a public

record.”

U.S. District Judge Cecilia Altonaga on Wednesday refused to dismiss the complaint,

ruling that the article “was not a fair and true report.”

But her standard of “fair and true” is awfully high.

This is the passage from the Splinter.com story at issue: “[T]he court documents

claim, when the woman found out she was pregnant, Miller surreptitiously dosed

her with an abortion pill without her knowledge, leading, the woman claims, to the

pregnancy’s termination and nearly her death.” (emphasis added)

But Delgado’s �ling doesn’t actually specify that the stripper claimed Miller spiked

her smoothie. The �ling just states, “Mr. Miller visited [the stripper] at her apartment

with a Smoothie beverage. Unbeknownst to Jane Doe, the Smoothie contained an

abortion [p]ill. The pill induced an abortion, and Jane Doe wound up in a hospital

emergency room, bleeding heavily and nearly went into a coma.”

To me, this at least implies the stripper accused Miller of giving her the pill—because

if not him, then who else? The Jamba Juice guy?

https://images.law.com/contrib/content/uploads/documents/407/1682/Miller-Gizmodo-reply.pdf


But Altonaga seized on the mistake, perhaps because it was the only way to hold

Splinter accountable. “By reading the [court �ling], the average reader may conclude

that Delgado, relying on indirect sources, and in the context of a contested paternity

action, has accused plainti� of misconduct. By reading the article, the average

reader may conclude Jane Doe –– the alleged victim herself –– has accused plainti�

of misconduct.”

Yeah, I don’t think so. Presumably, if those three words—“the woman claims”—were

omitted, then the article would have passed muster. And it still would have been a

disaster for Miller.

Look, I’m not defending Splinter. They don’t seem to have made any e�ort

whatsoever to check out the allegations before publishing their story—and indeed,

Miller says the stripper has “denied the accusations, told two reporters that they

were not true, and never even spoke to Delgado about them.”

That’s pretty reprehensible.

But this is one of those bad facts/ bad law situations. If all it takes to lose the

constitutional privilege when reporting on judicial proceedings is one errant

attribution—“the woman claims”—then my job, and the job of every reporter who

writes about litigation, just got a lot harder.

Copyright 2019. ALM Media Properties, LLC. All rights reserved.


